Wetenschap beïnvloedt onze praktijk
Onderzoek heeft altijd een centrale plaats ingenomen in wat wij doen. Het afgelopen decennium heeft onze drive om wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische oplossingen geleid tot de ontwikkeling van onder meer het Werkproces Crisiscommunicatie, de Crisis Preparedness Scan, het Normal Chaos Catalytic Framework, en nog veel meer methodes en tools.
Begin 2021 werd PM’s volwaardige onderzoeksdivisie operationeel, gecoördineerd door onze senior partner Hugo Marynissen. De focus van ons huidig onderzoek ligt op:
- teamdynamiek in crisisteams,
- safety leadership binnen zogenaamde “High-Reliability Organizations”, en
- de rol van crisis governance als een manier om te anticiperen op extreme gebeurtenissen.
Hieronder vindt u een overzicht van onze belangrijkste lopende en afgeronde onderzoeksgerichte projecten.
Lopende onderzoeksprojecten:
Afgeronde onderzoeksprojecten:

Integratie met dienstenaanbod: vertaling van theorie naar praktijk
- De resultaten van PM’s uitgebreide onderzoeksactiviteiten zijn vertaald in verschillende boeken en practitioner journals voor de crisisprofessional.
- Onderzoeksproducten en nieuwe kennis voeden voortdurend de PM Academy en onze andere trainingsvormen.
- Evidence based onderzoek vormt de fundamenten van onze consultingdiensten
- Mogelijkheden om bij te dragen aan projecten en te helpen bij het identificeren van real world onderzoeksproblemen worden voorgesteld aan klanten. Dergelijke projecten, ondernomen in partnerschap, kunnen resulteren in wetenschappelijk onderbouwde aanbevelingen voor specifieke uitdagingen.
Voor meer informatie, aarzel niet om ons te contacteren of raadpleeg onze volledige wetenschappelijke publicaties databank.
Lopende onderzoeksprojecten

University of Antwerp & Port of Antwerp
Integrated risk and crisis governance of critical infrastructures: An analysis of the safety network in the Port of Antwerp.

COVID-19 aanpak in België
PM is expert in de Bijzondere Parlementaire Commissie die de COVID-19 Aanpak in België onderzocht. Het doel: analyseren, waarderen, leren en aanbevelen van pistes voor toekomstige verbetering aan de leden van deze Bijzondere Parlementaire Commissie. Ongetwijfeld zullen deze inzichten PM helpen om klanten op een nog efficiëntere manier te adviseren en op te leiden.

Resilience – Een nieuwe bedrijfslijn
Dankzij VLAIO, het Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemen, werken we aan een nieuwe business line voor consultancy en training op het gebied van Organisational Resilience. Deze is gebaseerd op onderzoekspakketten met case studies, literatuurstudie, Delphi-panels, en een test- en ontwikkelingsfase.
De belangrijkste academische referenties van PM’s R&D divisie (2011-2021)
- Van den Oord, S., Vanlaer, N., Marynissen, H., Brugghemans, B., Van Roey, J., Albers, S., Cambré, B., Kenis, P. (2020). Network of Networks: Preliminary Lessons from the Antwerp Port Authority on Crisis Management and Network Governance to Deal with the COVID-19 Pandemic, Public Administration Review, 80(5), 880–894.
- Marynissen, H., Lauder, M. (2020). Stakeholder-focused communication strategy during crisis. A case study based on the Brussels terror attacks. International Journal of Business Communication, 57(2), 176–193.
- Lauder, M. A., Marynissen, H. (2018). Normal chaos: a new research paradigm for understanding practice. Journal of Contingencies and Crisis Management, 26: 319–323.
- Marynissen, H., Pieters, S., Mertens, P., Ramacker, B., Brugghemans, B. (2015). Het Werkproces Crisiscommunicatie. Naar een verdere professionalisering van de communicatiediscipline. In: Devroe et al. (Eds.) Zicht op first responders. Handboek bij het beheer van evenementen en noodsituaties in Nederland en België. Maklu, Antwerpen – Apeldoorn (pp. 267-288).
- Brugghemans, B., Marynissen, H. (2013). The process of decision-making in a fast burning crisis situation: A multiple sequence approach of decisiveness. International Fire Service Journal of Leadership and Management, 7, 41-50.
- Marynissen, H. (2011). The relationship between organisational communication and perception. Acta Chirurgicum Belgica, 11(4), 193-199.
Afgeronde onderzoeksprojecten
Normal Chaos: a new research paradigm for understanding practice (2018)
Our key point is this: if practitioners always have to work in imperfect ways with imperfect tools, with imperfect understanding using imperfect information and within imperfect systems where the degree of control available is limited, how do they cope, managerially (i.e., “deal effectively”) with the issues before them? As researchers, we believe the answer to that question is not known and, accordingly, we recommend a new research paradigm for understanding practice more generally. We call that paradigm normal chaos.
Lauder, M. A., Marynissen, H. (2018). Normal chaos: a new research paradigm for understanding practice. Journal of Contingencies and Crisis Management, 26: 319–323.
Stakeholder-focused communication strategy during crisis. A case study based on the Brussels terror attacks.
This research looks to communication practices as a way of dealing with people feeling distress during a crisis. The prevailing crisis communication literature suggests the prime objective should be to safeguard the sender’s reputation thereby preventing the loss of trust. In our work, we inverted that logic by introducing a crisis communication strategy that focuses on restoring trust by diminishing victims’ and other stakeholders’ stress levels. Based on a case, the Brussels terror attacks (March, 2016), we proved the effectiveness of this approach and the diminishing effect on the population’s stress levels.
Marynissen, H., Lauder, M. (2020). Stakeholder-focused communication strategy during crisis. A case study based on the Brussels terror attacks. International Journal of Business Communication, 57(2), 176–193.
The Crisis Communication Work Process. Towards further professionalisation of the communication discipline.
This article sets out a clear vision of a work process that can be used to communicate quickly and adequately during crises. It is a blueprint that can be applied both within the communication discipline and by communicators at other (government) companies and organisations. This Crisis Communication Work Process (CCWP) was developed based on years of observation during and evaluation of real and simulated crisis interventions. On the other hand, it is underpinned by numerous scientific insights provided by recent research. In this way, the authors hope further professionalise the domain of crisis communication in Belgium and the Netherlands.
Marynissen, H., Pieters, S., Mertens, P., Ramacker, B., Brugghemans, B. (2015). Het Werkproces Crisiscommunicatie. Naar een verdere professionalisering van de communicatiediscipline. In: Devroe et al. (Eds.) Zicht op first responders. Handboek bij het beheer van evenementen en noodsituaties in Nederland en België. Maklu, Antwerpen – Apeldoorn (pp. 267-288).