Anno 2021 hoeft het geen betoog dat goede communicatie in crisistijd erg belangrijk is. Maar terwijl veel organisaties communiceren vanuit een intrinsieke drang om er in moeilijke tijden voor mensen te zijn, communiceren sommige organisaties vooral om ervoor te zorgen dat ze zelf de crisis zo ongeschonden mogelijk doormaken. Daar schuilt het verschil tussen de vakgebieden crisiscommunicatie en reputatiemanagement, toch twee domeinen die vaak over dezelfde kam geschoren worden.
In een recent artikel voor Ad Rem, het vaktijdschrift van de Vereniging voor Zakelijke Communicatie, zetten Robbert Meulemeester en Stijn Pieters de puntjes op de i. Ze bespreken in groot detail één van de principes die beide domeinen delen: vermijd dat je argwaan wekt.
In het artikel lees je onder andere over de verschillen en raakvlakken tussen reputatiemanagement en crisiscommunicatie, waar je de communicatiefocus best legt in crisistijd, welke rol sympathiekapitaal speelt voor, tijdens en na crisis, waarom een goede oordeelvorming van cruciaal belang is, en wat proceseerlijkheid inhoudt en hoe je het kan inzetten.
Download het artikel uit Ad Rem
Geschreven door Robbert Meulemeester en Stijn Pieters
Bron: Ad Rem, uitgave 5/2021
Dit artikel is gepubliceerd op onze blog met de uitdrukkelijke toestemming van de Vereniging voor Zakelijke Communicatie.
Gebeten door de wondere wereld van crisiscommunicatie?
We raden je zeker aan om eens een kijkje te nemen op de PM Academy voor onze open opleidingen of om contact op te nemen voor een fijne babbel.