In 2023 wilde de Nederlandse politie training organiseren voor collega’s binnen de eenheden die verantwoordelijk zijn voor omgevingsanalyse binnen de context van crisiscommunicatie. Op het eerste zicht lijkt dit een simpele klus, maar crisisteamleden op een effectieve en efficiënte manier opleiden is absoluut geen evidentie.
Competenties aanleren die moeiteloos vertaald kunnen worden naar crisissituaties in het echte leven vergt meer dan de traditionele, klassikale opleidingen. De gemakkelijke oplossing, waarbij crisisteamleden elk jaar een aantal uren vorming moeten volgen, ongeacht hun competentieniveau en hun ervaring met het onderwerp, schiet in die zin tekort.
Hoe ontwikkel je dan leertrajecten die blijven hangen zodat de crisisteamleden hun opgedane kennis, vaardigheden en attitudes effectief kunnen toepassen wanneer ze onder druk staan?
Wie op zoek is naar optimale leerresultaten stuit al snel op de stroming van competentiegericht leren binnen het bredere L&D-domein. Competentiegericht leren is een trainingsaanpak die volledig draait om het opbouwen van de specifieke competenties die nodig zijn voor een rol of taak, bijvoorbeeld omgevingsanalyse. Om van competentiegericht leren te kunnen spreken moeten leerdoelen duidelijk worden gedefinieerd en gecommuniceerd aan de deelnemers, moeten trainingsresultaten invloed hebben op het leerprogramma, en moet de demonstratie van de competenties een integraal onderdeel zijn van het trainingsproces zelf.
Vanuit het besef dat omgevingsanalyse een zeer gespecialiseerde crisisrol is en geen deel uitmaakt van de dagdagelijkse taken van de doelgroep, koos de Nederlandse politie voor een leerprogramma gestoeld op de basisprincipes van competentiegericht leren. Samen met experts van de politie ontwikkelden we competentiestandaarden en een op maat gemaakt leerplan, inclusief klassikale sessies, opdrachten, verdiepingssessies, summatieve en formatieve toetsen, en verschillende assessments, steeds met de competentiestandaard als rode draad. De primaire doelstellingen waren om optimale leerresultaten te bereiken en ervoor te zorgen dat de competenties effectief konden worden toegepast in echte crisissituaties.
Nu de eerste groep van een vijftiental cursisten het leerprogramma voltooid heeft, delen we graag 4 voorlopige inzichten, die we meenemen naar de tweede groep in het najaar:
- Uit de diverse assessments voor en na het leertraject blijkt iedereen mooie vooruitgang heeft geboekt. Gemiddeld zien we een leerrendement (stijging in competentie) van maar liefst 32%. Zowel beginnend crisiscommunicatoren (+51%) als meer ervaren collega’s (+19%) geven aan hun competenties fors te hebben aangescherpt.
- Niet alle competenties waarover een omgevingsanalist dient te beschikken maakten deel uit van het leerplan. Van een aantal competenties wordt verwacht dat de analist zich op een andere manier vertrouwd maakt met de materie, bijvoorbeeld kennis over noodplanning of het politieke landschap in Nederland. Gemiddeld werd 42% vooruitgang geboekt op de competenties die deel uitmaakten van het leerplan, maar merken we ook kruisbestuiving: voor de competenties die géén deel uitmaakten van het leerplan maar die wel werden bevraagd, tekenden we 34% vooruitgang op.
- We merken dat het leerplan vooral echte vaardigheden aanleerde, iets wat moeilijker te bereiken valt tijdens traditionele opleidingen. Daarnaast brachten we de deelnemers ook nieuwe kennis bij. Op vlak van attitude werd het minste vooruitgang geboekt, misschien omdat de attitude gewoon al prima was bij het begin van het leertraject of omdat deze competenties in verhouding minder werden uitgeleerd. Dat gaan we verder onderzoeken.
- Deelnemers met de minste competenties aan het begin van het leertraject geven aan het meest geleerd te hebben. Dat lijkt logisch, maar het is niet eenvoudig om zowel voor beginners als voor meer ervaren omgevingsanalisten voldoende leerprikkels te voorzien zonder daarbij een deel van de cursisten te verliezen.
Deze voorlopige inzichten tonen aan dat de leerlijn wérkt. De data toont ons precies waar het leerrendement (niet) behaald wordt en stelt ons in staat om het leerplan te optimaliseren voor volgende groepen. Op die manier kunnen we specifieke competenties gerichter dan ooit uitleren en de investering in verdere training beter verantwoorden.
Meer weten over compentiegericht leren of hoe een soortgelijk leerplan er zou kunnen uitzien voor jouw crisisteamleden? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact met ons op.