Pers en media zijn een belangrijk communicatiemiddel tijdens crisis. Ze helpen je met het breed verspreiden van boodschappen en kunnen de uitvoering van jouw strategie en -aanpak in een stroomversnelling brengen. Maar woordvoering is een aparte stiel, zeker in crisistijd. Bovenop de complexiteit, onzekerheid en tijdsdruk heb je als woordvoerder dan bijzonder weinig foutenmarge. PM geeft vaak mediatraining om de woordvoerders van jouw organisatie goed voor te bereiden, compleet met camera, belichting en kritische journalist.
Over de mediatraining
Het geven van een interview is niet enkel het beantwoorden van vragen. Bij een goed interview gaat het erom de kerngedachten juist over te brengen bij de journalist(e). Of zoals Henry Kissinger het ooit prachtig verwoordde bij het begin van een persconferentie: “Does any reporter have any questions for my answers?”
Onze mediatraining is erop gericht om een of meerdere personen gedurende een dag of dagdeel intensief en heel praktisch voor te bereiden op een geslaagde interactie met de pers. Zonder de pretentie te koesteren om van jou of jouw collega’s op één dag een volleerd woordvoerder te maken, bereiden we je binnen een vooraf bepaald tijdsbestek voor op een geslaagd interview.
Drie principes staan centraal bij onze mediatrainings en -coachings:
- zelfvertrouwen versterken
- ervaring opdoen
- inspireren met talloze praktijkvoorbeelden
Zelfvertrouwen opbouwen is voor ons hét voornaamste objectief van een mediatraining. Die ‘gestolde ervaring’, opgedaan tijdens mediatrainings, helpt woordvoerders bij het geven van hun interviews of collega’s bij te staan in de voorbereiding, of bij het brengen van eerder welke gevoelige boodschap.
Trainingsinhoud
Voor mediatraining op maat ben je bij PM aan het goede adres. Van korte drills van minstens 1 uur voor één persoon (coaching) tot een halve of volledige dag voor een groep (opleiding), alles is bespreekbaar.
In de mediatraining komen minstens de volgende onderwerpen aan bod:
- werking van pers en media
- voorbereiding van een interview
- journalistieke listen
- empathie in de (crisis)communicatie
- lichaamstaal en non-verbale communicatie
- praktijkoefeningen voor de camera
- rechten van de geïnterviewde
Na afloop van de mediatraining zullen de deelnemers:
- in staat zijn een interview voor te bereiden
- bewust zijn van lichaamstaal en stem tijdens interviews
- een kerngedachte goed kunnen formuleren
- voorbereid zijn op crisiscommunicatie met pers en media
Hoor het van een ander
Deze mediatraining was een must voor elke officier die mogelijks de pers te woord dient te staan.
Wim Van Hecke
(Luitenant, Brandweerzone Rand)
Cette formation était très motivante. Meilleure formation suivi dans ma vie professionelle.
Davina Gruber
(Chargée de communication, Ville de Bruxelles)
![mediatraining](https://pm.be/wp-content/uploads/2023/05/pexels-ricky-esquivel-4011743-683x1024.jpg)
Laat ons contact opnemen
Interesse in een mediatraining? Laat hier jouw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Competentiegericht leren
Competentiegericht leren betekent doelbewust toewerken naar de competenties die nodig zijn voor een goede invulling van de rol van woordvoerder. PM beschikt over competentiestandaarden voor de meest courante rollen van het crisisteam die de gewenste kennis, vaardigheden en attitude beschrijven.
Voordelen van competentiegericht leren zijn onder andere: