In een normale vergadering is er doorgaans een lopende conversatie, heeft iedereen inspraak en is er tijd om naar ieders ideeën en bezorgdheden te luisteren. Een crisisvergadering verloopt gelijkaardig, maar het vergt training om goed om te gaan met de tijdsdruk, verschillende vaak tegenstrijdige belangen. Tijdens deze praktische vaardigheidstraining leren de deelnemers een crisisvergadering aansturen en eraan deelnemen.
Over de training
De training is opgebouwd rond het bekende IBOBBO-model, een model met vele vaders en moeders dat in 2015 werd neergeschreven door Bruelemans, Brugghemans en Van Mechelen in het boek Help! Een crisis. Het IBOBBO-model is dé blauwdruk voor efficiënt crisisoverleg.
De training begint met een een korte uiteenzetting van het IBOBBO-model, waarbij in het bijzonder wordt stilgestaan bij de fases beeld-, oordeel- en besluitvorming. Na enkele interactieve deeloefeningen en experimenten maken de deelnemers meteen een terugkoppeling naar hun eigen werking.
Het uitgangspunt van een vaardigheidstraining is: “Wat je zelden doet, doe je zelden goed.” Vaardigheden trainen vergt oefening, feedback, bijsturing en herhaling. Vanuit dat inzicht is de rest van de dag gevuld met korte oefeningen op basis van uiteenlopende scenario’s. Deelnemers gaan in overleg, krijgen feedback, gaan opnieuw in overleg, enzoverder. Na deze training kennen de deelnemers IBOBBO als geen ander en kunnen ze er op zijn minst aan deelnemen.
De training is van grote waarde voor elke deelnemer ongeacht of hij/zij een actieve rol heeft binnen het crisisbeheer van de organisatie aangezien de aangeleerde methodieken ook prima in dagelijkse werking van meerwaarde zijn.
Trainingsinhoud
Deze training duurt doorgaans een halve of volledige dag.
In de training komen minstens de volgende onderwerpen aan bod:
- Voorwaarden voor goede coördinatie tijdens crisis
- Praktische methodieken die meteen toepasbaar zijn
- Deeloefeningen op beeld-, oordeel- & besluitvorming
- Meerdere keren oefenen met scenario’s op maat
Na afloop van de training zullen de deelnemers:
- Goede kennis kunnen demonstreren over de voorwaarden en methodieken voor goede coördinatie tijdens crisis
- Goede situatierapporten kunnen opstellen
- Inzichten over rolverdeling kunnen toepassen op de eigen werking
- Aan een crisisoverleg kunnen deelnemen of het zelf aansturen
- Focus houden tijdens het crisisoverleg
- Het whiteboard kunnen inzetten als praktisch hulpmiddel
Hoor het van een ander
Zeer waardevol, concreet en realistisch. Echt toegespitst op onze organisatie.
Elisabeth Rasschaert
Communicatiedienst
Aalsters Stedelijk Ziekenhuis (ASZ)
Zeer hands-on. De voorgestelde methodiek is een echte meerwaarde.
Thierry Freyne
Voormalig CEO
AZ Jan-Portaels Vilvoorde
Laat ons contact opnemen
Interesse in deze vaardigheidstraining? Laat hier jouw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Competentiegericht leren
Competentiegericht leren betekent doelbewust toewerken naar de competenties die nodig zijn voor een goede invulling van een crisisrol. PM beschikt over competentiestandaarden voor de meest courante rollen van het crisisteam die de gewenste kennis, vaardigheden en attitude beschrijven.
Voordelen van competentiegericht leren zijn onder andere: