Crisisbeheer in zorgorganisaties – De gouden driehoek van operaties, beleid en communicatie

Elke volger van PM weet het: Crisissen zijn onvermijdelijk in onze onvoorspelbare wereld. Zo ook in zorgorganisaties, klein of groot. De betrokkenen en de samenleving verwachten op dat moment een alerte reactie. De vraag is of de algemeen directeur, preventieadviseur, veiligheidscoördinator of communicatiespecialist daar wel klaar voor is.

Hoe gaan zij om met een medische fout? Wat als er plots brand uitbreekt? Hoe reageren op ontoelaatbare foto’s die personeelsleden op sociale media posten? Wat doe je als er patiëntgegevens gehackt zijn? Welke actie onderneem je als een persoon met dementie of psychische problemen uit je voorziening ontsnapt? Hoe benaderen ze een ontevreden familielid dat naar de pers stapt? Kortom, hoe zorgen ze ervoor dat dit soort crisissen minimale consequenties heeft voor de organisatie?

Crisisbeheer in zorgorganisaties is geen antwoord, maar een handleiding bij die vragen. Het gaat over inzicht in de drie bepalende domeinen voor efficiënt crisisbeheer: operaties op het terrein, strategisch crisismanagement en crisiscommunicatie. Samen vormen ze de gouden driehoek van het crisisbeheer. In dit boek staat alles over een goede voorbereiding, samenwerking en planning, het trainen van processen en een optimale coördinatie. Praktische voorbeelden en nuttige inzichten van experts en professionals uit de zorgsector illustreren de theorie.

Om alle redenen hierboven schreven Stijn Pieters en Hugo Marynissen, managing partners van PM, het boek crisisbeheer in zorgorganisaties. Het boek is gebaseerd op hun lange ervaring in bedrijven, overheden en zorgorganisaties. De grootste Vlaamse koepelorganisatie van zorgorganisaties, Zorgnet-Icuro, werkte met hen samen voor dit boek.

Bestel het boek via de webshop van Acco

Domain: Uncategorized
Type: Book
Language: Nederlands
Vorig bericht
Crisis Intelligence Manual
Volgend bericht
Dita Bauweraerts liep stage bij PM: “Een aanrader voor elke student!”
Menu